Alışveriş yaparken iki kere düşünüyoruz

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ile Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası işbirliğiyle yürütülen tüketici eğilim anketi sonuçlarına göre, tüketici güven endeksi Kasım ayında bir önceki aya kıyasla %1,0 azalarak 79,8 olarak kaydedildi. Ekim ayında 80,6 olan endeks, Kasım ayında düşüş göstererek tüketici güveninin kötümser seviyede kaldığını ortaya koydu.

Alışveriş yaparken herkes artık temkinli

Tüketici endeksine göre Ekim ayında zirve yapmış Tüketici güven endeksi 80,6 olarak ölçülmüş ve bu değer, son 16 ay içindeki en yüksek endeks seviyesi olmuş. Bu, Ekim ayında tüketici güveninin, önceki aylara kıyasla daha iyimser bir seviyede olduğunu gösteriyor.

Kasım ayında ise düşüş göstermiş ve Ekim ayına göre %1 azalarak 79,8'e gerilemiş. Bu, tüketici güveninin bir miktar azaldığını ve tüketicilerin ekonomik beklentilerinin bir önceki aya göre biraz daha kötümser hale geldiğini ifade ediyor.

Bu durum, Ekim ayında güven seviyesinde bir iyileşme olduğunu ancak Kasım ayında bu iyileşmenin sürdürülemediğini gösteriyor. Tüketici güven endeksindeki değişimler, genel ekonomik görünüm, vatandaşların harcama alışkanlıkları ve beklentilerinde güvensiz bir ortamın varlığını ortaya koyuyor.

Gelecek dönem beklentilerde kötümserlik hakim

Anket kapsamında, tüketicilerin gelecek 12 aylık döneme ilişkin genel ekonomik durum beklentisi de olumsuz yönde değişti. Ekim ayında 75,3 olan bu oran, Kasım ayında %2 gerileyerek 73,8’e düştü. Bu gösteriyor ki, tüketicilerin ekonomik beklentilerindeki kötümser yaklaşımın sürdüğünü ve insanların alışveriş gücüne istikrarlı şekilde güven duymadığını işaret ediyor.

Endeks Değerleri ne anlama geliyor?

Tüketici güven endeksi, 0-200 aralığında değer alıyor. 100'ün üzerinde bir endeks tüketici güveninin iyimser olduğunu, 100'ün altındaki bir değer ise kötümser olduğunu gösteriyor. Kasım ayındaki 79,8’lik oran, vatandaşların harcama ve tasarruf eğilimlerinde temkinli bir yaklaşım sergilediğini ve ekonomik durum hakkındaki beklentilerde olumsuz bakış açısına sahip olduklarını ortaya koyuyor.

Tüketici eğilimleri takipte

TÜİK’in aylık düzenlediği bu anket, tüketicilerin maddi durum, genel ekonomi, harcama ve tasarruf eğilimlerini ölçmeyi amaçlıyor. Kasım ayı verileri, tüketicilerin tüketim alışkanlıklarını gözden geçirdiğini ve ekonomik endişelerin etkili olmaya devam ettiğini gösteriyor.

Ekonomik belirsizliklerin tüketici güven endeksi üzerindeki etkisi birkaç aylık periyotlarda tekrarlanıyor ancak son iki yıl içindeki TÜİK verilerine göre “Tüketici Güven Endeksi” sürekli gerileme gösteriyor.